فلز نادری که در دستان شما ذوب می شود!
دنیای شیمی

چشمکاگر فیلم ترمیناتور را دیده باشید، حتما قطعات فلزی بدن رقیب آرنولد شوراتزنجر را به یاد دارید که پس از جدا شدن، به صورت مایع درآمده و دوباره جذب بدن او می شدند. جالب است بدانید که چنین ماده ای فقط زادۀ تخیل فیلمنامه نویس این فیلم نبوده و در دنیای واقعی و مادی فلزی با این خاصیت و تحت عنوان گالیوم وجود دارد!

 

چه چیزی موجب خاص بودن گالیوم می شود؟ اول از همه اینکه دمای ذوب این فلز فقط 29.76 درجه ساتی گراد است، بنابراین اگر آن را برای مدت کافی در دستان خود نگه دارید، شروع به ذوب شدن خواهد کرد.

اما این فلز بسیار کمیاب، ویژگی های منحصر به فرد دیگری هم دارد. به عنوان نمونه، گالیوم به سایر فلزات مثل آلومینیوم "حمله" می کند! مثلا اگر یک قطره گالیوم مایع را روی قوطی آلومینیومی نوشابه بریزید، ساختار مولکولی آلومینیوم را به قدری به هم ریخته و آنرا به قدری ضعیف میکند که با فشار یک انگشت می توان، قوطی نوشابه را شکاف داد! گالیوم ساختار مولکولی آلومینیوم را شکسته و آن را به اندازه یک کاغذ فویل نازک می کند.
یکی دیگر از خواص جالب گالیوم که از آن به عنوان آزمایش "قلب تپنده" یاد می شود، این است که زمانی که تکه ای گالیوم را داخل محلول اسید سولفوریک و دی کرومات، بیندازید، گالیوم ماند یک قلب واقعی و زنده شروع به تپیدن می کند (حالت ضربان پیدا می کند) و این به دلیل تنش سطح سولفات گالیوم است.
وجود گالیوم از سوی دیمیتری مندلیف - معرف جدول تناوبی عناصر شیمیایی- در سال 1871 پیش بینی شده بود. اگر چه گالیوم در آن زمان هنوز کشف نشده بود، این دانشمند روسی حتی تعدادی از خواص آن از جمله تراکم مولکولی و نقطه ذوب را هم پیش بینی کرده بود. اما در نهایت این Paul Emile Lecoq de Boisbaudran شیمیدان فرانسوی بود که این عنصر کمیاب را در سال 1875 حین آزمایش نمونه اسفالریت کشف کرد. از آن زمان تا مدت ها این عنصر در برخی نمونه های دماسنج و تعیین عیار فلزات مورد استفاده قرار می گرفت. اما امروزه این فلز در مواد نیمه هادی استفاده شده و در واقع در بسیاری از لوازمی که هر روزه از آنها استفاده می کنیم، حضور دارد.
گالیوم به صورت خالص در طبیعت یافت نمی شود اما می توان آن را از هیدروکسید آلومینیوم آهن دار و اسفالریت استخراج کرد.

اگر قصد آزمایش گالیوم را دارید دقت کنید، زیرا کشفیات جدید مؤید آن است که بودن طولانی مدت در مجاورت گالیوم می تواند موجب بروز ضایعات پوستی گردد. همچنین تزریق مقادیر بالای آن به حیوانات آزمایشگاهی، مسمویت کلیه ها را به دنبال داشته است.

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





سه شنبه 1 / 10 / 1392برچسب:, :: 17:11 :: نويسنده : رومینا

درباره وبلاگ

با سلام، من رومینا هستم، در کلاس دوم راهنمایی در مدرسه ی تیزهوشان فرزانگان دو درس می خوانم. در این وبلاگ مطالبی درباره ی شیمی در اختیار شما قرار میدهم. امیدوارم از مطالب خوشتان بیاید.
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دنیای زیست شناسی و آدرس rominab.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 79
بازدید کل : 134144
تعداد مطالب : 15
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1